You are here: Home 4: Verspreiding van de sculpturen over buitenlandse particuliere collecties en musea
Document Actions

4: Verspreiding van de sculpturen over buitenlandse particuliere collecties en musea


In 1789 vererfden zeven sculpturen uit het bezit van de Nederlands-Britse verzamelaar John Hope (1737-1784) op zijn zoon Thomas Hope (1769-1831) die ze vervolgens mogelijk naar zijn huis in Deepdene (Surrey, Engeland) overbracht. Een latere, omvangrijke ivorenverzameling in Engeland was die van Robert Goff esq. (1801-1866), woonachtig op Eaton Place in Londen. Zijn veilingcatalogus van 7 juni 1866 telt in totaal 86 kavels met 50 objecten van ivoor, 8 van palmhout en 10 van terracotta. 1 Hierbij wordt vermeld dat de hele verzameling in 1862 is tentoongesteld in het ‘Loan Museum’ van het South Kensington Museum, het tegenwoordige Victoria and Albert Museum. 2 Kavelnummers 2, Hagar and the angel en 3, Lot and his daughters zijn niet voorzien van een toeschrijving, maar heten evenals 21 andere ivoren ‘Italian 17th century’. 3 Beide stukken (zie afb.) zijn in 1975 door de Duitse sculptuurkenner Christian Theuerkauff toegeschreven aan Francis van Bossuit.4

X
 toegeschreven aan Francis van Bossuit, Lot en zijn dochters

 toegeschreven aan Francis van Bossuit
Lot en zijn dochters (1655 - 1692)
ivoor, 141 x 226 x 28 mm
Galerie48.85341, 2.3488 André Lemaire-Albéric Froissart, Paris



X
Francis van Bossuit, De engel wijst Hagar op de bron in de woestijn (Genesis 21:17-19)

Francis van Bossuit
De engel wijst Hagar op de bron in de woestijn (Genesis 21:17-19) (1655 - 1692)
ivoor, 135 x 225 x ? mm
Jan51.21989, 4.40346 Dirven Works of Art, Antwerp



In dezelfde Londense tentoonstelling werd van Van Bossuit een vrijstaande, 42,5 cm. hoge, St. Sebastiaan (afb.) uit het bezit van de verzamelaar George Field (?-1893) getoond. Dit beeld werd recent herontdekt en tentoongesteld op TEFAF 2014. 5 Het vroegste voorbeeld van een Van Bossuit in Duitsland zou de reeds genoemde halffiguur Judith met het hoofd van Holofernes X Francis van Bossuit, Judith met het hoofd van Holofernes (Judith 8-16)Image fullsize Toon in RKD database kunnen zijn, die zoals eerder vermeld ca. 1710/'11 in Dresden zou zijn gebruikt als prototype voor uitvoeringen in Böttgersteingut. 6

X
Francis van Bossuit, Heilige Sebastiaan, ca. 1655-1692

Francis van Bossuit
Heilige Sebastiaan ca. 1655-1692
ivoor, 42,5 x ? x ? cm
-74.00597 Blumka Gallery40.71427, New York City



Sculpturen van Francis van Bossuit bevinden zich tegenwoordig in toonaangevende musea, zoals het Rijksmuseum in Amsterdam, dat behalve de hierboven genoemde reliëfs
De dood van Adonis (afb. links) en de halffiguur Luitspelende vrouw of Allegorie op de muziek (afb. rechts) ook het grootste bekende beeld, de Mars (afb. midden) in zijn collectie heeft. 7




Het Victoria & Albert Museum in Londen bezit een viertal stukken: David met het hoofd van Goliath X Francis van Bossuit, David met het hoofd van Goliath, ca. 1680-1692Image fullsize Toon in RKD database , Judith verbergt het hoofd van Holofernes X Francis van Bossuit, Judith stopt het hoofd van Holofernes in een zak (Judith 8-16)Image fullsize Toon in RKD database , Portret van de verzamelaar Nicolaes Witsen (1641-1717) X Francis van Bossuit, Portret van Nicolaes Witsen (1641-1717), ca. 1680-1692Image fullsize Toon in RKD database en een Bacchus met twee putti X Francis van Bossuit, Bacchus en twee putti, ca. 1680-1692Image fullsize Toon in RKD database . 8 In diezelfde stad vinden we in de Wallace Collection het Toilet van Batseba (afb.) terwijl Batseba’s pendant, Suzanna belaagd door de ouderlingen (afb.) in 2011 door het J. Paul Getty Museum in Los Angeles is aangekocht. 9

X
Francis van Bossuit, Het toilet van Batseba; in de achtergrond David op het balkon, ca. 1680-1692

Francis van Bossuit
Het toilet van Batseba; in de achtergrond David op het balkon ca. 1680-1692
ivoor, 250 x 162 x ? mm
-0.12574 Wallace Collection51.50853, London, nr. S263



X
Francis van Bossuit, Suzanna belaagd door de ouderlingen (Daniel 13), ca. 1680-1692

Francis van Bossuit
Suzanna belaagd door de ouderlingen (Daniel 13) ca. 1680-1692
ivoor, 260 x 160 x ? mm
The 34.05223, -118.24368 J. Paul Getty Museum, Los Angeles/Malibu, nr. 2011.12



In het Bayerisches Nationalmuseum in München bevinden zich de pendanten David met het hoofd van Goliath en Judith met het hoofd van Holofernes (afb. links en rechts) en Adam en Eva met de appel (midden).




Hoewel Van Bossuit ruim twintig jaar in Italië heeft gewerkt, zijn daar maar drie van zijn scuplturen bekend. 10 De Dode Christus beweend door een engel (afb.) in Florence (Museo degli Argenti) is een variant op een sculptuur die ook (een eigenhandige repliek?) in Amsterdam moet zijn geweest, aangezien een tekening ernaar door Barend Graat (afb.) in het prentenkabinet van het Rijksmuseum wordt bewaard. 11 In Modena heeft het Museo e Galleria Estense twee reliëfs: David die Goliath onthoofdt X Francis van Bossuit, David die Goliath onthoofdtImage fullsize Toon in RKD database en Judith met het hoofd van Holofernes X Francis van Bossuit, Judith onthoofdt Holofernes met zijn eigen zwaard (Judith 8-16)Image fullsize Toon in RKD database . Dit hoeft niet te betekenen dat Van Bossuit in deze steden heeft gewerkt, de sculpturen kunnen ook elders zijn aangekocht.

X
Francis van Bossuit, De dode Christus beweend door een engel

Francis van Bossuit
De dode Christus beweend door een engel (1655 - 1692)
ivoor, 267 x 100 x 100 mm
11.24626 Museo degli Argenti43.77925, Florence, nr. 146 (Bargello 1879)



X
Barend Graat naar Francis van Bossuit, De dode Christus beweend door een engel, 1693

Barend Graat naar Francis van Bossuit
De dode Christus beweend door een engel 1693
rood krijt / lichtbruin papier, 223 x 404 mm
4.88969 Rijksprentenkabinet52.37403, Amsterdam, nr. RP-T-1922-44



De afb. hieronder herhalen de werken die op deze pagina met het popup-symbool kunnen worden opgeroepen. Scroll omlaag voor de voetnoten.



Francis van Bossuit, Judith met het hoofd van Holofernes (Judith 8-16)
Francis van Bossuit, David met het hoofd van Goliath, ca. 1680-1692
Francis van Bossuit, Judith stopt het hoofd van Holofernes in een zak (Judith 8-16)
Francis van Bossuit, Portret van Nicolaes Witsen (1641-1717), ca. 1680-1692
Francis van Bossuit, Bacchus en twee putti, ca. 1680-1692
Francis van Bossuit, David die Goliath onthoofdt
Francis van Bossuit, Judith onthoofdt Holofernes met zijn eigen zwaard (Judith 8-16)

[1]

Kavels waarin het gebruikte materiaal niet wordt vermeld zijn niet meegeteld.

[2]

J.C. Robinson, South Kensington Museum. Italian sculpture of the Middle Ages, and period of the revival of art, 1862. Catalogue of the Special exhibition of works of art of the Medieval, Renaissance, and more recent periods, on loan at the South Kensington Museum, 5 delen, Londen 1862.

[3]

Het is onbekend of ook andere sculpturen die in de catalogus als ‘Italian 17th century’ zijn vermeld, werken van Van Bossuit zouden kunnen zijn, mogelijk door Goff in Italië gekocht.

[4]

Theuerkauff 1975, op. cit. (§ 1, noot 1), p. 172, nrs. 17 en 18.

[5]

E. Schmidt, Francis van Bossuit. The third dimension, München 2014, p. 13 en 26 en passim.

[6]

Baker 1998, op. cit. (§ 2, noot 2), p. 286.

[7]

Sculpturen door Van Bossuit op veilingen buiten Nederland: Flora (Berlijn, 1928); Judith met het hoofd van Holofernes (Berlijn, 1910); Mars (Parijs, 1998); Suzanna en de ouderlingen (Parijs, 2008).

[8]

Een niet eigenhandig ivoor van Judith met het hoofd van Holofernes, dat wel duidelijk op een voorbeeld door Van Bossuit teruggaat, is ingebouwd in de voorzijde van het in het Victoria and Albert Museum bewaarde Walpole Cabinet uit 1743.

[10]

Theuerkauff 1975, op. cit. (§ 1, noot 1), p. 121.

[11]

De Dode Christus beweend door een engel in het Museo degli Argenti in Florence wordt uitgebreid besproken in E.D. Schmidt, Das Elfenbein der Medici, München 2012, p. 177-183. De auteur meent dat deze sculptuur is bedoeld als hulpmiddel bij contemplatie over de dood. Mogelijk is dit de reden dat Graat deze sculptuur in 1693, kort na het overlijden van Van Bossuit in 1692, natekende. Zie ook: M. van der Hut, in: Schmidt/Sframeli 2013, op. cit. (§ 1, noot 4),  p. 244-245, nr. 79.

Datum laatste wijziging: Oct 10, 2014 02:36 PM